Norman Foster and Partners Architects te Londen


selectiebrugmillauOp maandag 17 oktober 2011 heb ik een lezing bijgewoond van de Friese Bouwsoos. Op uitnodiging van Ing. Johan Tichelaar was de jonge architect Ir. Ruben Bergambagt vanuit Londen naar Leeuwarden gekomen om te vertellen over een aantal projecten van het architectenbureau Norman Foster and Partners.
Ruben Bergambagt heeft al veel gezien van de wereld en vele projecten meegelopen. Hij vertelde vol enthousiasme over zijn ervaringen tijdens zijn studie en over zijn werkzame periode bij Foster and Partners.
Foster and Partners is een groot bureau met vestigingen over de hele wereld. Norman Foster zelf is al 75 jaar, maar staat nog steeds aan het hoofd van de Firma. Vanuit Zwitserland stuurt hij de projecten aan en één keer in de maand gaat hij naar het kantoor in Londen.

 

Een aantal projecten komt voorbij. Als eerte de "Augurk" van Londen. De Swiss-Re toren, die de bijnaam Augurk kreeg door haar bijzondere vorm. Het is nu één van de bekendste gebouwen in Londen naast de Londen-Eye en de St. Paul's Cathedral.Op 28 april 2004 is het gebouw geopend. Er is een aantal energiebesparende methodes toegepast, waardoor half zoveel energie wordt gebruikt als in een soort gelijk gebouw van dezelfde grootte. Gaten in elke verdieping vormen 6 kokers, die een natuurlijk ventilatiesysteem vormen voor het hele gebouw. De kokers laten ook het zonlicht door, waardoor een aangename werkomgeving ontstaat en waardoor de verlichtingskosten laag zijn.

Norman Foster is vooral bezig met een zo'n licht mogelijke constructie van het gebouw en bij de meeste gebouwen wordt zoveel mogijk gebruik gemaakt van het natuurlijke licht. Uitganspunt bij het ontwerpen is een ronde vorm of een parabool. Ook maakt hij veel gebruik van een soort driehoek in een netvorm en lange lijnen die een gebouw benadrukken.

bejing-vliegveldEen ander prachtig project is de luchthaven van Beijing. Bij het ontwerp is als uitgangspunt de Draak genomen. De luchthaven heeft een aërodynamische vorm en de driehoekige ramen in de daken zijn zo gepositioneerd dat ze op de schubben van een draak lijken. Er zijn prachtige overstekken die worden benadrukt met pilaren in de kleur rood van de heilige stad.De afstand die de vliegtuigen moeten taxieën is zo kort mogelijk gehouden, waardoor er al wat minder co2 wordt uitgestoten. De materialen die gebruikt zijn komen uit China en ook de arbeiders zijn chinezen. Een duurzaam project dat over de hele werld navolging krijgt. 

Dan nog een project waar ook Landschapsarchiteten van smullen: de Milau brug. De bedoeling was om een brug over de Tarn te bouwen, maar Foster and Partners heeft met zijn ontwerp eigenlijk het landschap verbonden. De brug is zo ontworpen dat je als automobilist kunt genieten van het uitzicht wat bij vele bruggen niet het geval is. De railing bestaat uit gebogen glasplaten die je de hele omgeving laten zien. Ver beneden ligt de Tarn. Ook deze pilaren hebben weer de paraboolvorm die in vele objecten terugkomen, ze zijn  ook nog een stuk doorgetrokken boven het ophangsysteem waardoor de brug een chique slank uiterlijk krijgt. 

Deze lezing was weer een inspiratie voor zowel mijn studie als mijn werk. Blijf buiten de gebaande paden denken!!

top Terug